Persbericht: Nieuw mandaat speciale gezant godsdienstvrijheid EU

Peter van dalen_profielfoto
Door Peter van Dalen op 8 juli 2020 om 14:56

Persbericht: Nieuw mandaat speciale gezant godsdienstvrijheid EU

De Europese Commissie komt vandaag met goed nieuws: er wordt opnieuw een speciale gezant godsdienstvrijheid van de EU benoemd. Nog niet is bekend, wie benoemd zal worden.

De nieuwe speciale gezant wordt gekoppeld aan Europees Commissaris Margaritis Schinas. Toen de nieuwe Europese Commissie met Ursula von der Leyen als voorzitter op 1 december 2019 effectief van start ging, viel het op dat er geen speciale gezant godsdienstvrijheid benoemd werd. Om die reden heeft Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie) samen met collega-Europarlementariërs dit de afgelopen maanden diverse keren aan de orde gesteld en opgeroepen, wederom zo’n gezant aan te stellen.

Zo heeft Van Dalen op 11 februari jongstleden namens de Parlementaire Intergroep Godsdienstvrijheid – waar hij co-voorzitter van is – een brief gestuurd naar Von der Leyen met de oproep om opnieuw een speciale gezant godsdienstvrijheid te benoemen. Afgelopen vrijdag is er wederom een brief naar haar verstuurd (mede op verzoek van Peter van Dalen), maar deze keer namens de EVP-fractie in het Europees Parlement, waar de ChristenUnie deel van uit maakt.

Van Dalen: “Helaas worden er wereldwijd veel mensen vervolgd vanwege hun geloof. Het werk van de speciale gezant godsdienstvrijheid is dan ook van enorm belang voor de Europese Unie. Ik hoop dat snel bekend zal worden wie deze positie zal gaan vervullen.”