Persbericht: “Brexit, forse tik voor onze vissers”

rocco-dipoppa-yxDhneWz3vk-unsplash Brexit.jpg
Peter van dalen_profielfoto
Door Peter van Dalen op 24 december 2020 om 16:43

Persbericht: “Brexit, forse tik voor onze vissers”

Naar wat we nu weten lijkt de Brexit-deal de Nederlandse en de Europese visserij een forse tik te bezorgen. In vijf en een half jaar tijd zal de omvang voor die visserij teruggebracht worden tot gemiddeld 75%. Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie), Vicevoorzitter van de Visserijcommissie van het Europees Parlement: “De gemiddelde achteruitgang voor onze vissers wordt nota bene zo’n 25% ten opzichte van de huidige situatie. Dat is een forse tik voor zowel de pelagische- (vissen die in scholen zwemmen, zoals haring) als de bodemvisserij (met als belangrijkste soorten schol en tong)”.

Voor veel vissoorten gaat vermoedelijk de omvang van de Europese visserij dalen ten gunste van de Britse visserij, die een groter aandeel in veel vangsten lijkt te krijgen. Dit in ruil voor behoud van toegang tot de Britse wateren, waar nogal wat rijke visgronden zijn. Het aandeel te vangen makreel zal voor de Britten bijvoorbeeld mogelijk stijgen met ruim 10%, voor Nederland betekent dat vermoedelijk een daling van circa 30%. Het quotumdeel dat de Britten aan tong mogen vangen gaat naar verluid van ruim 4% nu naar 11% straks. Voor Noordzee-tong krimpen dan de Nederlandse visrechten van 75% naar 67%.

Van Dalen: “Door de nu gemaakte afspraak moet al binnen enkele jaren gestart worden met nieuwe onderhandelingen over de visserij na de overgangsperiode van ruim vijf jaar. Dat is buitengewoon snel. Voor een solide bedrijfsvoering met de bijbehorende investeringen moet een visserijbedrijf toch wel tien jaar vooruit kunnen plannen”.

Lange tijd leek het erop dat er helemaal geen overeenkomst zou komen, maar gelukkig is dat niet het geval. Van Dalen: “Onze vissers behouden toegang tot de Britse wateren, dat zou bij een No Deal-scenario uitgesloten zijn. De visserij is voor een hele reeks gemeenten en regio’s in zowel Nederland als onder andere Frankrijk, Spanje, Denemarken en Duitsland van eminent belang. De Europese Commissie en de Lidstaten moeten álles doen om de visserij te compenseren vanwege deze deal. Vitale visserijbedrijven zijn noodzakelijk om ons te blijven voorzien van goede en gezonde voeding”.