Persbericht: positief-kritisch over Europese State of the Union

Peter van dalen_profielfoto
Door Peter van Dalen op 16 september 2020 om 11:37

Persbericht: positief-kritisch over Europese State of the Union

De Eurofractie van de ChristenUnie is positief-kritisch over de Europese State of the Union. Lees hieronder het persbericht waarin we reageren op een aantal van de belangrijkste aspecten van de speech van voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen.

KLIMAAT EN ONZE KWETSBARE PLANEET

Het klimaatprobleem is zeer omvangrijk, en een bij uitstek grensoverschrijdend vraagstuk. Kijk naar het in hoog tempo smelten van het ijs in de Alpen en op Groenland. Van Dalen: “Terecht zet Von der Leyen in op een beperking van 55% CO2-uitstoot in 2030. Klimaatverandering is een van de grootste hedendaagse problemen. We hebben te lang veel woorden gebruikt, het is nú tijd voor daden. Ook vele Europese bedrijven willen inzetten op zo’n aanpak, en de technologische ontwikkelingen zijn er rijp voor. Von der Leyens voorstel om kennis en kunde samen te brengen om de isolatie van met name woningen tot speerpunt te maken, is een prima idee.”

De EU zet met de Green Deal wereldwijd de trend voor een ambitieus klimaatbeleid. Dat moet hand-in-hand gaan met het maximaal stimuleren en zo nodig onder druk zetten (door belastingmaatregelen) van landen als China, India en de Verenigde Staten, ons te volgen. Van Dalen: “Wat ons betreft vult de Commissie deze klimaatplannen aan met een verdere verduurzaming van het vervoer. Voor de luchtvaart kan dit vrij eenvoudig door de uitgifte van zogenoemde slots (rechten om te stijgen en te landen op Europese luchthavens) te beperken. Dan neemt het aantal vluchten af en stijgen de prijzen, precies wat nodig is om de expansief gegroeide en te goedkope luchtvaart terug te dringen.”

MIGRATIE

Het sleuren van migranten in en om de Middellandse zee is een ramp voor henzelf. Er moet gevreesd worden dat er in de Sahel veel meer migranten zijn omgekomen dan in die zee. Europa faalt al jaren in het maken van beleid, en vooral de concrete realisatie daarvan. Van Dalen “Het is tijd voor een beleid dat is gericht op het voorkomen van migratie: betere levensomstandigheden in landen waar migranten vandaan komen (eens dus met haar nieuwe Afrika-strategie), versterking van de EU buitengrenzen, mensensmokkelaars keihard aanpakken, en die migranten hier een toekomst geven die als vluchteling zijn erkend.”

MENSENRECHTEN

De Commissievoorzitter onderstreepte terecht het belang van een Europese mensenrechten politiek. Van Dalen: “Haar pleidooi om in elk geval op het afgeven van verklaringen inzake mensenrechtenschendingen te komen tot gekwalificeerde meerderheidsstemmingen in de Raad is verstandig. Tot op heden zijn dergelijke verklaringen en standpunten vaak weinigzeggend en niet specifiek. En zijn de daden navenant. Dat kan en moet anders. Positief is dat de Commissievoorzitter uitgebreid afstand nam van – helaas – toenemend antisemitisme!”

GEEN EUROPESE MONETAIRE EN FISCALE UNIE

Von der Leyens inzet om te komen tot een EU monetaire en fiscale unie is niet nodig om het Europese bedrijfsleven van voldoende en gedurige kredietverlening te voorzien. Dat kan en doet de Europese Centrale Bank nu al (te) grondig en reeds vele jaren. Daarvoor is een Europese monetaire en fiscale unie onnodig en ongewenst. De Europese burger zit hierop niet te wachten.

RUSLAND

Deze weken heeft dictator Poetin opnieuw zijn ware gezicht laten zien. Van Dalen: “Tegenstander Navalny werd vergiftigd en moest verdwijnen. Net als talloze andere Russen in de afgelopen decennia. Von der Leyen stond hier terecht bij stil. Naar mijn mening moet de EU eensgezind het Moskouse regime isoleren door treffende sancties. Dat kan ook, door dé Westerse geostrategische blunder van de eeuw te stoppen: de bouw van gaspijplijn Nordstream twee moet worden gestopt.”

BREXIT

De “Withdrawal Agreement” kostte drie jaren om gemaakt te worden en bouwde voort op meerdere andere afspraken, zoals het Goede Vrijdagakkoord over Noord-Ierland. Van Dalen “Dat alles nu laten vallen, zoals de Britse regering lijkt te willen, is onacceptabel en riskant. Premier Johnson haalt een essentieel aspect van internationale afspraken geheel onderuit: vertrouwen. Een buitengewoon schadelijke stap van Londen. Die, zoals valt te vrezen, aan beide zijden van Het Kanaal en ook voor de visserij, harde klappen zal geven als dit zo door gaat.”

TURKIJE

De voorzitter van de Europese Commissie was ook kritisch over de relatie met Turkije en stelde dat het een belangrijke buur is en blijft, maar dat de afstand tot Turkije lijkt te groeien. Van Dalen: “Om die reden wil ik dan ook dat de daad bij het woord wordt gevoegd: Turkije moet van de status kandidaat-lid af, en al het geld dat daarmee gepaard gaat (zo’n 600 miljoen euro per jaar), moet stoppen.”